Pages

Wednesday 20 April 2011

Penyakit LUPA

 Assalamualaikum 

hye semua, korang penah dengar x penyakit nie?sebenarnya penyakit nie da lama wujud, da berabad pon..tp kita je wat xcakna, btol x.?penyakit nie da femes sangat, sampai terbawa2 kat malaysia. Penah dengar x..'Melayu Mudah Lupa', bukannya nk tunjuk etnik melayu ni jenis yang negatif camtu..aku pon melayu, hangin gak bila ada yang kutuk kita PELUPA..btol x?tapi…hakikatnya kita memang pelupa, jom kita renungkan apa yang aku nk share nie..



  • Lupa Tuhan
    • Lupa Tuhan ni kiranya kes berat la, mesti korang kata jarang la ada org lupa Pencipta. Memang la kita xlupa dia, tp korang penah x selami hati korang, penah x tanya diri korang sendiri, makin dekat ke diri korang ngn Tuhan dari masa ke semasa?kadang2 kita xterfikir pon yang kita makin jauh ngn Dia, kita xsedar….tapi hakikatnya perbuatan seharian kita nie menyimpang dari jalan yang diredhai-Nya. Senang citer la, aku nk tanya sikit….cukup xsolat 5 waktu korang?hehehee…(aku pon cam korang, kadang2 terlupa dan terleka, sbb 2 aku nk share…sama2 la kita memperingatkan antara kita, oke?)
  • Lupa Arah Tuju
    • Dalam dunia sekarang ni memang banyak sangat benda yang boleh melalaikan kehidupan seharian kita. Korang mesti dapat fikir punya la benda apa yang aku maksudkan. Kita ni ada agama, adanya agama ni untuk elakkan kita semua menyimpang dari landasan iaitu arah tuju kita sebagai sorg muslim dan muslimah. Nak enjoy ok je, memang la manusia ni perlukan hiburan tuk release kan, tp berpada-pada la. Aku nk cter sikit sal diri aku smbil2 nk nasihatkan antara kita, aku ni pelajar lagi. Korang tau x, aku ni senang sgt lupa dan lalai dalam mengejar arah tuju aku sebagai sorg pelajar dan harapan keluarga..Selalu je stdy last munite, tp aku sntiasa cari jalan tuk sedarkan diri sendiri. Ramai antara korang pelajar cam aku, mesti ada penyakit cam aku kan?so….muhasabah diri ye kawan2.
  • Lupa Diri
    • Nk citer lupa diri yang kita ni muslim xpyh la kot, td aku da jelaskan. ‘Oit..!!ko ni lupa diri la..cam kacang lupakan kulit’, pedas kan ayat ni?aku bukan nk maki korang la, jangan marah ye. Ramai sangat antara kita ni lupa diri, lupa diri ni maksud aku bukan la lupa kad pengenalan sendiri..hahaha. Lupa diri ni cam kita xperasan dan buat2 xperasan kat perubahan yang da terjadi kat diri kita. Aku ni paling nyampah la kat org yang lupa diri, nk citer sal org yang lupa diri ni xelok la..xpasal2 dapat dosa. Dalam sedar mahu pon xsedar, kehidupan kita ni ada naik turunnya cam roda, so…masa kita di atas, jangan lupa benda yang dibawah kita dulu..sbb nasib kita bukan selalu baik, jangan lupa ibubapa, keluarga, kawan2 dan awek tanpa dorang kita xde pape pon..akhir kata dari aku, ‘Hidup ni jgn bagi org benci!!.’ Kompem tenang.
Aku harap ngn apa yang aku share ni dapat la menyedarkan kita semua..aku pon xperfect tp kita xpenah dihalang berubah tuk jadi yang terbaik di kalangan terbaik kan?..Jom kita Hijrah! 

3 comments:

Mr.Kerro said...

lupa umur takpe jgn lupa diri..eeee... kejam sungguh

cik payung umbrella said...

lupe umor tu yg best! rasa mude je selalu....

All's well said...

mr.kerro : kite sbagai manusia mudah sgt lupe diri kan?? mc tu jugak la dgn diri aku.. semoga kite semua sentiasa trlindung drpd sifat yg dikeji allah.

cikpayung : kalau lupe umor ssh jugak.. umor da 40an tp duk pakaian, sikap.. mgalahkan org muda.. over acting lak nnt.